Söndagsmonsterångest?

Det är söndag, obligatiroska bakfylledagen. Idag är det helt okej att sova hela dagen, spy på toaletten, trycka i sig pizza, dricka en öl vid tiotiden, att vara irriterad och att ha europas värsta huvudvärk. För det var ju faktiskt lördag igår.
 
Detta är inte en predikan, detta är inte jag, en pefekta individen som klankar ner på alla som konsumerar alkohol och blir odrägliga fyllon varje lördag, detta är inte ett förmaningstal eller en utskällning. Detta är en speglig av vårt samhälle och en reflektion över våra vanor...  

Varför dricker vi som rövare varje helg, super bort förståndet och beter oss som bunstiga hingstar, vaknar upp i söndagens monsterångest, tänker att aldrig  mer, för att nästa lördag upprepa historien ????

JO, det är socialt accepterat, det faller inom samhällets ram för vad som är okej, det är därför kommer detta destruktiva beteende inte ifrågasättas. Det kommer inte att ifrågasättas förrän det är försent. I vårt samhälle finns det en lång alkoholhistora och en stor alkoholkultur. Vikingarna drack mjöd, Jesus drack vin och Bellman var alkolist, ikoner som alla på sitt vis har format oss och vår historia. Alkoholkonsumtin är ingen ny trend i vårt samhälle utan en urgammal tradition. Vinprovare, whiskyresor och ölböcker, detta stora intresse gör det svårt för oss att märka när drickandet blir okontrollerat. Partyprisse är helt okej att vara (varje dag i veckan?), alkolist däremot är inte socialt accepterad. 



Bild: Lånad av Linda Odinge

Då frågar jag mig själv, var går gränsen? När förvandlas det sociala festdirckandet till ohållbara vanor och ett fruktansvärt, människolivs förstörande beroende?

Det finns enligt mig bara en enda tumregel, du ska kunna ha kul utan alkohol. Hur eller vad du gör spelar ingen roll, men du ska kunna ha kul utan alkohol. Själv älskar jag att gå ut på krogen och dansa som en tokig, för att sedan köra helt nykter hem i morgonljuset, då har jag kul.  

Inga minnen från festen, inga pengar kvar på kontot, vaknar upp i okända lakan, sjunde festkvällen i rad, en återställare varje söndag, otroget festhångel, monster ångest? Dags att se över dina alkoholvanor?

JAG IFRÅGASÄTTER: SVENNE BANAN KULTUREN
   

  


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej Emelie! Hittade din blogg via Fejjan=), hur bra och intressant som helst! hoppas du har det bra!

Kramar Hanna W

2010-03-24 @ 09:43:04
URL: http://hannawennersten.wordpress.com
Postat av: alexandra johansson

Är vi verkligen släkt kära kusselito, du låter så klok och förnuftig:) haha. bra blgg må jag säga!!

2010-04-08 @ 19:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0