Dags för avskaffandet av gamla Hetronormer

Mycket intressant val av tema till årets pride festival. HETRO, de tycker jag e ett riktigt bra val. Det är fan dax att samhället börjar diskuterar våra stela hetronormer. Det är faktist så att vi har så steriotypa roller att jag kan fråga mig om det ens skett någon väsentlig förändring mellan dagens normer och de normer som fanns i samhället i början av 1900-talet.
 
Vi bor två och två, man och kvinna, med undantag för barnen så klart. Vi förutsätter att andra människor i vår vardag lever på ett liknande sätt och vi förväntar oss att alla är hetrosexuella. Våra normer talat om för oss att detta är det "normala" sättet att förhålla sig och att avika från detta levnadsätt är att avika från samhällets normer. JAg vill säga och jag gör med med en framtidstro och ett hopp på  dagenssamhälle, att det är fullt accepterat att vara homosexuell. Jag vet att det sker våldsbrott och diskriminering och jag kan inse att det inte alltid är vare sig är välbemött eller enkelt men jag hoppas och vill kunna säga att det är helt accepterat i vårt samhälle att vara homosexuell. Men detta betyder inte att det inte är avikande från våra normer. För vad vi accepterar och vad vi anser vara en norm är inte samma sak.

 Vi är oerhört låsta i dessa normer och i det beteende de medför.

En gamal bekant frågar vid ett möte på stan "Hur går det med killarna då?" två tjejer kommer till en fest, en annan tjej frågar "lämnat killarna hemma ikväll tjejer, de finns ju en del kap där!?" En kille kommer in på veromoda, expediten frågar "Letar du efter en present?" En mamma är ute och går med sin nyinköpta vagn och sin otroligt söta lilla baby iförd en rosa spets mösa, mannen som sticker ner huvudet i vagnen frågar, "Åh va heter detta lilla söta flickebarn?" Två män köper mat i ett gatustånd med varsitt barn i handen, försäljaren säger "Är det boys night out, skönt att slippa kvinnorna en kväll?

Vem säger att tjejen du gick i samma klass som under lågstadiet är hetro? Vem säger att tjejerna som kommer till festen inte är ett par? Vem säger att killen i butiken inte får handla kläder till sig själv i en klädbutik för tjejer? Vem säger att babyn i rosa inte kan vara kille? Vem säger att de två männen och barnen inte i säg är en familj?

vem säger detta?
Tyvärr är det vårt samhälle och våra hetronormer! Bryt trenden, ändra normerna, anpassa samhället efter dess invånare! 

Ta till dig prides budskap detta år. Tänk efter vilka hetronormer du följer, vad du tycker är rätt och fel och befria dig från steriotypa tvåsamhetsnormer! 

JAG IFRÅGASÄTTER: HETRONORMER, TVÅSAMHETENS ENSAMRÄTT PÅ LEVNADSFORM SAMT  ENKELSPÅRIGHETEN I DET BETEENDE DESSA NORMER MEDFÖR   


Kommentarer
Postat av: Emil Johansson

Kul med ytterligare en seriös blogg i havet av modebloggar skrivna för fjortisar. Du är bokmärkt! Angående inlägget; bra tankar, jag håller med dig till punkt och pricka. Det är helt fantastiskt frustrerande vad vi svenskar (och alla andra också för den delen) är gammalmodiga på många plan. Jag håller själv på med en ironiserande bloggserie om svenska stereotyper, som i det flesta fall har anknytning till den heterosexuella normen. Det är otroligt tacksamt att skoja om machosvensken.

2009-07-29 @ 00:03:48
URL: http://waltzforthoughts.blogspot.com/
Postat av: Örjan

Det hela är ganska enkelt, det finns fler som är hetro än homo! Går jag till ett AA-möte antar jag att folket där är missbrukare, för det är nog majoriteten där, och därför agerar jag utefter det. Hamnar jag på ett fotbollsläger så förutsätter jag att majoriteten där gillar fotboll och därför kan fotboll vara nåt jag använder som isbrytare. Träffar jag en kvinna antar jag att hon kan få barn, eftersom det är ganska vanligt hos kvinnor.

Träffar jag ett gäng kåta människor antar jag att majoriteten är hetro, och agerar som så eftersom det då är störst chans att jag "har rätt". Det blir lite stelt att fråga: Är du missbrukare? Gillar du fotboll? Kan du få barn? är du hetro/homo?

Det jag vill säga är att hetro normen finns för att vi ska komma förberedda, och det är väl inge fel med det? Det är absolut inget gammalmodigt med stereotyper så läge man inte använder dom för att diskriminera, utan för att vara förberedd, utan det är mer modern jämställdhetspropaganda, som har gått överstyr, som får oss att förkasta stereotyper. Om majoriteten av befolkningen skulle vara homo hade det förutsatts att personen som man pratar med är homo.

2009-08-04 @ 23:36:37
Postat av: E

Hej örjan. Tack för inlägget och förlåt för min frånvaro.



Jag tror jag förstår din tanke och jag kan delvis hålla med i det du säger. Normer är till för att få oss att lättare passa in i vår omgivning och på så sätt lättare kunna leva i ett samhälle fullt av olika individer. Så absolut handlar det om att komma förberedd. Men jag tycker inte det är att komma förberedd då man redan i förväg har stoppat in människor i olika fack. Jag tycker det är som att döma boken efter omslaget. Jag vill påstå att det är så gällande många fall i vårt samhälle inte bara gällande hetro och homo. Även om detta är ett av de områden då uppdelningen och normsystemet är oehört hämande och utbrett. Ta fotbollskillarna som exempel. Förmodligen är det sant att killarna gillar fotboll, men det betyder inte att det är allt man är. Killen kanske både är pappa, homo, bilintresserad, hästfanatiker, vegan och pokerproffs. Det du vet genom att stoppa in honom i ett fack är att han är fotbollskille (och där tillkommer alla sorters fördomar o normer gällande en fotbollskilles uppträdande). punkt. han är fotbollskille. Det är det vi gör, vi stoppar in alla i ett hetro fack. punkt. Sen tar vi alla våra normer som passar in på en person som är hetro och klistrar denna ettiket på alla i vår omgivning. Detta tycker inte jag är att komma förberedd, detta tycker inte jag är att göra någon rättvisa varken hetroperson eller homoperson. Det är bara hämande för individer utvecklig vilken sexuell läggning du än har.



/E

2009-08-11 @ 22:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0